Alla inlägg den 12 december 2008

Av Anna - 12 december 2008 21:57

Nu var det ett tag sedan jag tog mig tid att sitta ner och skriva lite. Detta för att det varit lite mycket den sista tiden. Det har varit mycket på jobbet, mycket hemma och det är inte slut än... En vecka kvar till jullov - suck, det känns som en evighet. Jag vill ha lov nu, jag behöver lov nu!


Här hemma har ju Lilleman varit prickig hela han och inte har han vett att förstå att han är sjuk utan kör på i samma gamla vanliga tempo, varför ska man ta det lugnt och vila? Sedan ska man ju planera upp hur julhelgen ska firas, till råga på allt så fyller bröderna år innan det blir jul också. Lite mycket blir det. Då ska man hinna handla julklappar, julstäda, fixa sill, skinka gärna baka lite också. Granen ska fram och kläs


Det som varit stressigt på jobbet är att hinna med betygsättning, alla möten som varit sista perioden (som "tar" tid från det man känner att man borde jobba med). Det har känts som om alla möten tar upp all tid man har för planering och rättning, så därför har jag varit väldigt frustrerad och haft svårt att koncentrera mig i vårt arbetsrum, där det i princip aldrig går att få arbetsro. Det är alltid någon elev som vill låna något, hämta något, fråga något eller så ringer telefonen eller så kommer någon kollega och måste prata om något viktigt eller så är det ett möte inplanerat. Pga allt detta måste mer arbete än nödvändigt ske hemifrån på kvällarna vilket inte är så lätt med två småbarn eftersom jag vill prioritera tid med dem när de är vakna. Fast det jobbigaste den här veckan var att få höra att det finns ett RYKTE som säger att jag inte vill jobba kvar och att jag inte gillar de elever jag har. Det är fel! Jag gillar de elever jag har och jag tror på och har höga förhoppningar om dem. Men alla har sina dagar, även lärare, när allt bara känns tungt. Det kan ju bero på många olika anledningar, inte nödvändigtvis jobbet som är den största faktorn, men kanske den som får det att rinna över just den dagen. Jag kan ibland längta tillbaka till gamla 3b, saknar lite av den stämningen vi hade (men det fanns ju perioder som var jobbiga även där).

Ovido - Quiz & Flashcards